onsdag 24. oktober 2012

Linsesuppe med kraftig timiansmak




Denne suppen lager jeg ofte, fordi den er så god og lettvint å lage. Jeg har som regel alltid ingrediensene til den, selv om det var en stund siden jeg var på butikken og handlet. Oppskriften er nesten identisk med oppskriften på "Långsam linssoppa" fra "Sparas kokbok", som er en svensk kokebok. Jeg  husker ikke forfatternavnet i farten...

En mer "spicy" linsesuppe med røde linser i, som jeg også relativt ofte lager, finner du på DENNE LENKEN. Det er en indisk inspirert suppe som forsvinner på et blunk ved middagsbordet.  ;-) 

Nå har du oppskrifter på to gode linsesupper - prøv da vel!

Oppskrift:
(Til 4 personer)

1 løk
2 ss olje/smør
1 ss paprikapulver
2 dl grønne store tørkede linser
10 - 12 dl vann
1 boks hakkede tomater
1 ss grønnsaksbuljong (event. 2 - 3 terninger)
2 middels store laurbærblad
(1/2) - 1 ss timian
1 ss sitronsaft
Eventuelt 1/2 - 1 ss lønnesirup eller sukker

Hakk løken i biter, fres den i oljen sammen med paprikapulver til den er blank. Obs! løken skal ikke bli svidd, bare myk og blank. Tilsett resten av ingrediensene, bortsett fra sitronsaft og lønnesirup/sukker. Kokes under lokk på svak varme i 35 - 40 minutter. De siste minuttene av koketiden tilsettes sitronsaft og  lønnesirup eller sukker. Jeg har ikke alltid oppi søtt, men det blir en god sursøt smak hvis du gjør det. Smak deg frem til best resultat!

Serveres med olivenolje som ringles over hver porsjon og en salat med paprika i.

Tips:

Vil du ha en kremet versjon så er det godt å erstatte ca 2 dl av vannet med 1 boks kokosmelk. Kokosmelk er ganske søt, så da er det ikke sikkert du trenger å ha søtning oppi. Smak til med 1 - 2 ss sitronsaft. Fløte og crème fraîche går sikkert også an, selv om jeg ikke har prøvd det.

Rå paprika passer veldig bra til denne retten. Den kan brukes som tilbehør i seg selv i stedet for salat.

Velkommen til bords, da håper jeg at maten smaker :)

Print Friendly and PDF

1 kommentar: