fredag 25. oktober 2013

Smakkens Rødbete&Grønnkål lasagne



Også får jeg masse rødbeter og (gulbete) i den ukentlige økologiske grønnsaksposen! Hjelp! Hva skal jeg bruke de til? Jeg som stort sett kjenner til sylta rødbeter på glass,  også har jeg spist den russiske rødbetsuppen, Borscht, ved et par anledninger. (Forreseten veldig godt). Jeg har av og til raska med meg en pose med rødbeter i grønnsakshylla på butikken , men de blir liggende og liggende i kjøleskapet til jeg må hive de fordi de ser ut som "hybelkaniner". Ikke veldig miljøvennlig, kan man si...

I den ukentlige grønnsaksposen får vi det bonden velger ut til oss utifra hvordan været, veksten og tida på året det er. Så nå i høst har jeg fått flere røde og gule "beter" enn det jeg har kjøpt i løpet av ett år før. Jeg kan jo ikke bare la de ligge i kjøleskapet til de må kastes. Etter noen mislykkede middagsforsøk med "betene", fant jeg ut at de passer bra sammen med tomatsaus. Rødbeten gir god sødme i syrlig tomatsaus. Voila! Jeg kan bruke de i favorittrettene mine : Pasta med tomatsaus, pizza og lasagne. Skal si "betene" har fått bein å gå på her i huset.

Smakkens Lasagne har ikke bechamelsaus som er vanlig i tradisjonell lasagne, men mye annet godt. I tillegg til rødbeter har jeg putta oppi røde linser, grønnkål, løk og squash. Squash er fint i lasagne synes jeg fordi de er så saftige og lasagnefyllet trenger nok væske slik at lasagneplatene blir myke. Grønnkål og rødbeter inneholder mye antioksidanter i tillegg til vitaminer og mineraler. Ikke så dumt å få i seg, med andre ord. Så har jeg krydret med hvitløk, basilikum, rosmarin og oregano. Og... det ble veldig godt... Hurra for "betene"! Nå skal de ikke bli gamle her i huset no' mer ;)


Oppskrift:
(2 personer)

2 middels store rødbeter/gulbeter hakket i små terninger
3 store blader grønnkål hakket i middels store biter
1 middels stor squash
1 løk, hakket
1 dl tørkede røde linser (ikke de i lake, isåfall må vannmengden reduseres med
ca 3 dl)
5 dl vann
1 boks/kartong hakka tomat
1/2 dl olivenolje
1 fedd presset hvitløk
1 ss basilikum
1/2 ss rosmarin
1/2 ss oregano
1 ss Naturata grønnsaksbuljongpulver
salt & pepper etter smak og behag

Revet ost til å strø på toppen
Semper glutenfrie lasagneplater (fant det i allergihyllene til både COOP og KIWI)

Sett ovnen på 225 grader celsius.
Bland alt sammen i en gryte, bortsett fra osten og lasagneplatene (sier seg jo selv i grunn...) og la det putre under lokk på middels varme i ett kvarter. Smak til med salt og pepper.

Legg lagvis tomatsaus og lasagneplater i en ildfast form (ca mål: 30 x 20 x 5 cm). Når det gjelder lasagneplatene så er det forskjell på merker hvor lenge de skal gratineres i ovnen, så følg anvisningen på pakken angående dette. Når det gjelder Semper lasagneplater så står det på pakken at de skal gratineres i 40 - 45 minutter. Da blir osten mørkebrun (les: svart) når jeg har satt den midt i ovnen. Jeg har løst det på den måten at jeg gratinerer i 25 minutter uten ost, så strør jeg på osten og gratinerer i ytterligere 15 - 20 minutter. Lasagneplatene kan raskt sjekkes om de er ferdige når det uten motstand kan stikkes en skarp kniv eller en potetstikker  igjennom.

En mulig løsning, hvis en vil ha osten på helt fra begynnelsen, kan være å koke lasagneplatene i 3 - 5 minutter før bruk.For så å korte ned gratineringen til ca 20 minutter.

Serveres med salat med litt balsamicoeddik og olivenolje på og eventuelt glutenfrie rundstykker.

Tips:

Har du ikke rødbeter til å gi den søte smaken, kan du bruke  ca 1 ts hel anis støtt i morter. Anis passer veldig bra i tomatsaus og gir en fyldig og søtaktig smak. Gulrot og mais sammen gir også sødme til retten og kan erstatte rødbeter. Lønnesirup er også fint å bruke som søtningmiddel.

Grønnkål er ikke lett å finne i vanlig butikk, så hvis du ikke dyrker de selv eller kjenner noen som gjør det, kan den erstattes med snittet hodekål 150 - 200 g eller du kan bruke andre grønnsaker etter smak og behag. Spinat eller mangold kan passe å ha oppi og paprika... you name it!

Jeg har faktisk brukt grovraspa gulrot mellom lagene, når jeg ikke har hatt lasagneplater i hus og det blir godt det og.





Print Friendly and PDF

2 kommentarer:

  1. Jeg har det også slik med rødbeter som du forteller om! Liksom litt utilnærmelige ;-) Men skal jammen prøve dem i tomatsaus. Pleier ofte å rive gulrøtter på råkostjern og ha i tomatsaus, det gir sødme og fylde. Nå skal jeg prøve det samme med rødbetene :-P

    SvarSlett